Dyrektor Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ustrzykach Dolnych poszukuje kandydata na stanowisko : ASYSTENT RODZINY
I.Informacje o warunkach pracy:
Stanowisko pracy: asystent rodziny,
praca wykonywana będzie na podstawie umowy o pracę zawartej na czas określony
wymiar czasu pracy: pełny etat,
ilość etatów: 1,
miejsce wykonywania pracy: Miejsko - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Ustrzykach Dolnych oraz teren działania Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ustrzykach Dolnych (praca wykonywana będzie między innymi w miejscu zamieszkania klientów).
II.Wymagania w stosunku do kandydata:
1.Asystentem rodziny może być osoba, która (wymagania niezbędne):
1)posiada obywatelstwo polskie,
- posiada pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
- wykształcenie:
- wyższe na kierunku pedagogika, psychologia, socjologia, nauki o rodzinie lub praca socjalna lub
- wyższe na dowolnym kierunku uzupełnione szkoleniem z zakresu pracy z dziećmi lub rodziną i udokumentuje co najmniej roczny staż pracy z dziećmi lub rodziną lub studiami podyplomowymi obejmującymi zakres programowy szkolenia określony na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 447 ze zm.) i udokumentuje co najmniej roczny staż pracy z dziećmi lub rodziną lub
- średnie lub średnie branżowe i szkolenie z zakresu pracy z dziećmi lub rodziną, a także udokumentuje co najmniej 3-letni staż pracy z dziećmi lub rodziną,
- nie jest i nie była pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie jest jej zawieszona ani ograniczona,
- wypełnia obowiązek alimentacyjny - w przypadku gdy taki obowiązek w stosunku do niej wynika z tytułu egzekucyjnego,
- nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,
- posiada prawo jazdy kat B + możliwość korzystania z samochodu prywatnego,
- posiada stan zdrowia pozwalający na realizację powierzonych w ramach umowy zadań,
- Wymagania dodatkowe (mile widziane):
- staż pracy z dzieckiem lub rodziną,
- znajomość obsługi komputera i programów biurowych,
- znajomość regulacji prawnych z zakresu: wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, pomocy społecznej, przeciwdziałania przemocy w rodzinie, wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi, przeciwdziałania narkomanii,
- wiedza i doświadczenie w zakresie prawidłowego funkcjonowania rodziny,
- umiejętność poprawnego formułowania pism,
- wysoka kultura osobista i nieposzlakowana opinia,
- łatwość nawiązywania kontaktów interpersonalnych,
- komunikatywność i otwartość,
- samodzielność w działaniu i umiejętność podejmowania decyzji,
- odporność na stres,
- asertywność,
- rzetelność i systematyczność,
- otwartość na stałe podnoszenie kwalifikacji.
III.Zakres zadań wykonywanych na stanowisku pracy:
- opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym,
- opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej,
- udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych,
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych,
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi,
- wspieranie aktywności społecznej rodzin,
- motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
- udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej,
- motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych,
- udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych,
- podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,
- prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci,
- realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem",
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną,
- opracowywanie sprawozdań, opinii i wniosków w zakresie realizowanych zadań,
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, i przekazywanie tej oceny Dyrektorowi Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ustrzykach Dolnych,
- monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,
- sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach,
- współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny,
- współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą, o których mowa w art. 9a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną,
- doskonalenie własnych umiejętności, stałe uzupełnianie wiedzy w celu należytego wykonywania obowiązków i podnoszenia kwalifikacji zawodowych.